Development of multimedia learning educational game based for teachers SMP N 3 Sungai Kakap

  • Danar Santoso IKIP PGRI Pontianak
  • Chandra Lesmana IKIP PGRI Pontianak
Keywords: game-based, multimedia, mathematics

Abstract

This research aims to determine the feasibility of Educational Game-Based Multimedia Learning at SMP 03 Sungai Kakap. The method used in this research is a Research and Development method with the ADDIE model design (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation). The product trial subjects in this research were Class VII Students at SMP Negeri 3 Sungai Kakap in the Mathematics subject. The data collection techniques used are observation, direct communication techniques and indirect communication. The conclusion that can be drawn is that the feasibility of Game-Based Learning media using the Construct2 Application in mathematics subjects in class VII of SMP Negeri 3 Sungai Kakap is known in terms of media and material to be classified as "Very Appropriate" with the average score from media experts being 93.2% and The average score from material experts is 83% classified as "Very Decent". Based on the results of responses from users or students, an average score of 92.7% was obtained in the "Very Good" category.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aji, R. H. S., (2020). Dampak Covid-19 pada Pendidikan di Indonesia: Sekolah, Keterampilan, dan Proses Pembelajaran. Sosial & Budaya Syar-I, 7(5), 396-398.

Anugrahana, A. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(3), 282-289.

Arifin, Z. (2012). Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosada Karya.

Arikunto, S.(2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.

Arnesi Novita dan Hamid Abdul. 2015. “Penggunaan Media Pembelajaran Online – Offline Dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Hasil Belajar Bahasa Inggris. Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi dalam Pendidikan, Vol. 2, No. 1, Juni 2015, p-ISSn: 2355-4983; e-ISSN: 2407-7488, diakses 20 april 2020.

Astini, N. K. (2020). Tantangan dan Peluang Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Online Masa Covid-19, Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1)

Chandra Edy. “Youtube, Citra Media Interaktif Atau Media Penyampaian Aspirasi Pribadi. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, dan Seni, Vol. 1, No. 2, Oktober 2017: hlm 406-417, diakses 21 april 2020

Diat Prasojo Latif dan Riyanto. (2011). Teknologi Informasi Pendidikan. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.

Fatimah, Dewi. (2021). Analisis Pelaksanaan Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19 di Sekolah Dasar. Skripsi Sarjana Pada: Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan: Universitas Jambi: Sumatera.

Online[Tersedia]:https://repository.unja.ac.id/15935/. Diakses pada tanggal 20 Maret 2021.

Hadisi, L., & Muna, W. (2015).Pengelolaan Teknologi Informasi dalam Menciptakan Model Inovasi Pembelajaran (E-Learning).Jurnal Al-Ta’dib, 8(1), 117–140. https://doi.org/10.31332/ATDB.V8I1.396

Hartanto, Wiwin. (2016). “Penggunaan ELearningSebagai Media Pembelajaran”, Jurnal UNEJ, diakses 20 april 2020

Hilna Putria, Luthfi Hamdani Maula, D. A. U. (2020). Hilna Putria, Luthfi Hamdani Maula, Din Azwar Uswatun. 4(4), 861–

https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.460

Kemendikbud. 2020. Surat Edaran No. 4 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Penyebaran CORONAVIRUS DISESASE (Covid-19).

Khairi, A., & Danil, M. (2015). Kemampuan Pembelajaran Berbasis Tik Pada Guru Smp Di Kota Padang Dalam Menyambut Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal iptek terapan, 8(4), 131-145.

Mahnun, N. (2012). Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). Pemikiran Islam, 37(1), 27–35

Majid, Abdul. 2011. Perencanaan Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosadakarya

Moleong. (2012). Metodologi Penenelitian Kualitatif. Bandung: CV. Remaja. Rosdakarya

Moore, J. L., Dickson-Deane, C., & Galyen, K. (2011). E-Learning, online learning, and distance learning environments: Are they the same? Internet and Higher Education

Munadi, Yudhi. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta

Nurhyati, T. (2016).Problematika Guru dalam Menguasai TIK (Teknologi Informasi dan Komunikasi) Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Solusinya di MI Al-Asy’ari Kuniran Batangan Kabupaten Pati. Tesis. Semarang: Program Pascaserjana, Universitas Islam Walisongo.

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333–352. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

Roida Pakpahan, Y. F. (2020). Analisa Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pembelajaran Jarak Jauh di Tengah Pandemi Virus Covid-19.Journal Of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 32-33.

Rusman, dkk. (2011). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers. PT. Raja Grafindo Perseda.

Sari, L. (2020). Upaya Menaikkan Kualitas Pendidikan dengan Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Ajar Pada Masa Pandemi Covid-19.Jurnal Tawadhu, 4(1), 1074.

Sujoko. (2013). Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi sebagai Media Pembelajaran di SMP Negeri 1 Geger Madiun, Jurnal Kebijakan dan Pengembangan Pendidikan Volume 1.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Published
2024-01-16
How to Cite
Danar Santoso, & Chandra Lesmana. (2024). Development of multimedia learning educational game based for teachers SMP N 3 Sungai Kakap. Jurnal Scientia, 13(01), 221-233. https://doi.org/10.58471/scientia.v13i01.2154